Szkoła Dobrego Wychowania
Dnia 11.05.2018r. w Szkole Podstawowej nr 8 odbyła się realizacja zadania szóstego "Jestem grzeczny i nie wstydzę się mojego zachowania. Pogadanka z uczniami na temat dobrego i złego wpływu środowiska na wychowanie i zachowanie młodego człowieka". W realizacji tego zadania wzięły udział 2 klasy: III a i III b (łącznie 39 uczniów).
Zajęcia rozpoczęły się od wyjaśnienia przez uczniów omawianego zagadnienia. Dzieci mówiły jak rozumieją słowa: "Jestem grzeczny i nie wstydzę się mojego zachowania". Następnie uczniowie wysłuchali kilka wierszy
J. Brzechwy: "Skarżypyta", "Leń", "Kłamczucha" i "Samochwała". Dzieci wspólnie
z nauczycielami omówiły zachowanie bohaterów zaprezentowanych utworów. Następnie uczniowie dobierali się w grupy cztero- osobowe i ich zadanie polegało na wymienieniu, jak najwięcej cech wzorowego ucznia. W ten sposób powstała Szkolna Karta Wzorowego Ucznia.
Kolejnym etapem zajęć było wysłuchanie prac pisemnych dwójki uczniów na temat: "Jestem grzeczny i nie wstydzę się mojego zachowania". Uczniowie wyjaśniali:
"Czy można dokuczać komuś z powodu, że jest grzeczny?",
"Czy można się wstydzić bycia grzecznym?".
Dzieci jednogłośnie uznały, że nie można się wstydzić swojego dobrego zachowania, że należy być z niego dumnym. Następnie szukano odpowiedzi na następujące pytania:
"Od kogo uczymy się różnych zachowań?"
"Czego uczymy się od rodziców?"
"Czego uczymy się od rówieśników?"
"Czego uczymy się od nauczycieli?"
Uczniowie wspólnie z nauczycielami omówili wpływ różnych środowisk wychowawczych na zachowanie i wychowanie młodego człowieka.
Na koniec obejrzano prezentację z materiałów "you tube "Grupa rówieśnicza jako źródło przyjaźni i konfliktów". W szczególności zwrócono uwagę na to , aby nie ulegać złym wpływom grupy, że należy umieć przeciwstawić się grupie, jeżeli ma na nas zły wpływ. Po przeprowadzeniu pogadanki zauważono, iż uczniowie mają bogatą wiedzę na temat kultury osobistej, zasad savoir vivre. Dzieci chętnie się wypowiadały i brały udział w zajęciach. Za przeprowadzenie zajęć odpowiedzialne były: Marta Krawczyk i Anna Wiktorowicz- Ciach.