Szkoła Dobrego Wychowania
Dn. 25 stycznia 2018r. w naszej szkole odbyła się debata uczniowska oraz opracowano Szkolną Kartę Zasad Dobrego Zachowania. Debata przeprowadzona była wśród uczniów dwóch klas trzecich (w tym w klasie integracyjnej). Na początku spotkania odbyła się projekcja filmu
"Z kulturą przy stole"(www.youtube.com/watch?v=OWsTnxpxxH4 , który miał być inspiracją do kolejnych wypowiedzi dzieci. Uczniowie odpowiedzieli na pytanie "Jak powinno zachowywać się przy stole?". Poprzez zastosowanie pytań naprowadzających dzieci ustaliły, co to są zasady dobrego zachowania i gdzie one obowiązują. Uczniowie z pomocą nauczyciela wyjaśnili znaczenie słów "savoir vivre". Następnie dzieci miały przemyśleć czy są zwolennikami czy przeciwnikami tych zasad, po czym zajęły odpowiednie stanowiska (po jednej stronie sali usiedli zwolennicy zasad "savoir vivre", a po drugiej stronie przeciwnicy tych zasad). Po zajęciu odpowiednich stanowisk uczniowie z pomocą nauczycieli przeprowadzili debatę szukając odpowiedzi na następujące pytania:
-Jaki związek mają kulturalne słowa z dobrym wychowaniem?
-Jak powinniśmy dbać o nasz wygląd i ubiór?
-Co to znaczy kulturalne spożywanie posiłków?
-Jak możemy dbać o kulturę zdrowotną i fizyczną?
-Czy warto zachowywać się kulturalnie?
Podczas debaty wypowiadali się zarówno zwolennicy i przeciwnicy zasad "savoir vivre", próbując jak najlepiej uargumentować swoje racje. Dzieci starały się słuchać nawzajem swoich wypowiedzi. Po zakończeniu debaty uczniowie, którzy byli po stronie przeciwników zasad "savoir vivre" zmienili swoje przekonania- stwierdzili, że te zasady są ważne i należy ich przestrzegać po to, aby wszystkim żyło się łatwiej i lepiej. Następnie odbyła się praca w parach - do każdej ustalonej wspólnie zasady dobrego zachowania uczniowie malowali rysunek. W ten sposób powstała Szkolna Karta Zasad Dobrego Zachowania, która została powieszona na szkolnym korytarzu.
W trakcie debaty uczniowie okazali się dobrą znajomością zasad "savoir vivre", wypowiadali się w sposób kulturalny, byli dla siebie mili i uprzejmi. Za przeprowadzenie zadania odpowiedzialne były:
-Sylwia Klimczak- wychowawca klasy IIId
-Marta Krawczyk- wychowawca klasy IIIa
-Anna Wiktorowicz- Ciach- nauczyciel wspomagający
-Reneta Rej- Rudzińska- asystent nauczyciela
Gościem szczególnym obecnym na debacie była dyrektor szkoły – pani Izabela Śliwińska.