Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
Nasza Szkoła została wytypowana w roku 2016 do włączenia się w opracowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej wieloletni program edukacyjny. Jest on odpowiedzią na niski poziom czytelnictwa wśród Polaków. Z badań przeprowadzonych w 2014 r. przez Bibliotekę Narodową wynika, że jedynie 11 proc. dorosłych czytało książki (7 i więcej rocznie), a na dodatek odsetek czytelników maleje wraz z wiekiem. W 2014 r. aż 58,3 proc. Polaków nie przeczytało żadnej książki. Okazuje się, że dorośli sięgają po książki częściej, kiedy mają z nimi systematyczny kontakt od najmłodszych lat. Dlatego niezbędne jest promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży.
Czytanie jako umiejętność rozumienia, wykorzystywania i refleksyjnego przetwarzania tekstów, w tym tekstów kultury, to jedna z najważniejszych umiejętności zdobywanych w procesie kształcenia. Zachowanie odpowiedniego poziomu czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży jest warunkiem dalszego rozwoju cywilizacyjnego Polski, a także wzrostu kapitału społecznego Polaków.
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa obejmuje najważniejsze z obszarów powiązanych z czytelnictwem i obecnością książki na rynku: promocję i upowszechnianie czytelnictwa i książki wśród nieczytających, wspieranie wydawania wartościowej literatury i czasopism kulturalnych, szkolenie księgarzy oraz regulacje prawne dotyczące rynku książki.
Istotnym elementem są działania zmieniające i wzmacniające rolę biblioteki jako podstawowej przestrzeni kontaktu z książką. W związku z tym zaplanowano: modernizację budynków bibliotek, unowocześnianie ich serwisu, zakup nowości oraz szkolenia bibliotekarzy.
Przygotowany program tworzy warunki do rozwoju czytelnictwa, co oznacza większą dostępność książek, czasopism i multimediów. Każdy może z nich skorzystać bezpłatnie. Do znacznej poprawy stanu czytelnictwa przyczyni się też rozwój bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych, jako lokalnych ośrodków życia społecznego, zapewniających dostęp do kultury i wiedzy. W praktyce działania programu mają zwiększyć zainteresowanie czytaniem książek, stworzyć więcej dostępnych bibliotek, które powinny mieć bardziej zróżnicowany księgozbiór, uzupełniany o nowości wydawnicze.
W ramach programu wyznaczono trzy priorytety, z których nasza Szkoła realizowała priorytet nr 3: Rozwijanie zainteresowań uczniów przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych.
W ramach tego priorytetu przewidziano uatrakcyjnienie księgozbiorów bibliotek szkolnych i pedagogicznych oraz wzmocnienie potencjału i roli tych placówek. Zostało to osiągnięte przez:
• zwiększenie atrakcyjności oferty bibliotek szkolnych i pedagogicznych (więcej nowości wydawniczych);
• wzrost dostępności książek w bibliotekach szkolnych i pedagogicznych;
• rozwój współpracy między szkołami a bibliotekami publicznymi i bibliotekami pedagogicznymi.
Podstawowym celem tego priorytetu jest wzmocnienie zainteresowań i aktywności czytelniczej uczniów.
Każdy uczeń powinien mieć łatwy dostęp do książek, które go zainteresują i zainspirują do sięgnięcia po kolejne pozycje, a w efekcie stworzą nawyk czytania i czerpania z tego satysfakcji. Dostęp do ciekawej lektury jest jednym z najskuteczniejszych sposobów rozwijania zainteresowań czytelniczych dzieci i młodzieży, które będą kontynuowane w dorosłym życiu. Dlatego do biblioteki szkolnej trafiły książki nie będące podręcznikami, ale takie, którymi uczniowie są autentycznie zainteresowani, bliskie ich doświadczeniom w poznawaniu i rozumieniu współczesnego świata.
Szkoła popularyzowała czytelnictwo poprzez następujące działania:
• przeprowadzenie ankiet wśród rodziców, nauczycieli i uczniów o lekturach szkolnych i czytelnictwie;
• czytanie starszym, młodszym lub rówieśnikom – akcja „Poczytaj mi przyjacielu”;
• stworzenie kącików czytelniczych w każdej sali zajęć świetlicowych;
• organizację podchodów literackich;
• konkurs na projekty okładek ulubionych książek uczniów (klasy IV – VI);
• konkurs na projekty zakładek do książki (klasy I – III);
• Noc z biblioteką – uczniowie spędzili noc w szkole, podczas której nauczyciel - - bibliotekarz przeczytał na głos fragmenty książek;
• Bajkę na Dzień Dobry – nauczyciele czytali dzieciom fragmenty książek w ustalony wcześniej dzień tygodnia;
• zorganizowano spotkanie z panią Emilią Tesz,
• zorganizowano akcja Międzypokoleniowego Czytania na Głos (z okazji Dnia Babci i Dziadka) – wspólne czytanie książek uczniów z rodzicami i dziadkami;
• konkurs na najlepsze przebranie za ulubionego bohatera książkowego;
• dyskusyjne kółko czytelnicze – uczniowie spotykali się aby wspólnie dyskutować o wybranej i przeczytanej książce;
• organizację wycieczek dla poszczególnych klas do Oddziału dla Dzieci i Młodzieży Miejskiej Biblioteki Publicznej;
• wystawy nowości czytelniczych w bibliotece szkolnej;
• konkurs na bajkę klasową – każda klasa wspólnie wymyśliła i napisała bajkę klasową;
• umożliwienie wypożyczania książki na okres ferii zimowych;
• uwzględnienie potrzeb uczniów niepełnosprawnych w planowanych zakupach książek (rozmowy z uczniami oraz z ich rodzicami).
Bibliografia:
1. Uchwała nr 180/2015 Rady Ministrów z dnia 6 października 2015 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa”.